כפר דרום

כפר דרום

לאחר מלחמת ששת הימים הוקמה היאחזות נח“ל בכפר-דרום מתוך מגמה לחדש את היישוב היהודי במקום. בשנות השבעים אוזרח המקום והיווה בסיס מעבר למתיישבי גוש קטיף. בתש“ן (1989), עלה גרעין הקבע “צופיה“ וייסד בכפר דרום יישוב קהילתי תורני. במקום פעל מכון התורה והארץ, שעסק בהעמקת הידע ההלכתי והמדעי של המצוות התלויות בארץ ובהנחלתו לציבור הרחב.

תולדות היישוב

בתש"ה קנתה קק"ל את הקרקע מטוביה מילר כשמימוש ההתיישבות במקום היה במוצאי יום הכיפורים תש"ז 1946 על ידי גרעין קיבוץ דתי – במסגרת מבצע י"א הנקודות בנגב.

במלחמת העצמאות התנהלה בכפר דרום מערכת גבורה, שגרמה לעיכובו של הצבא המצרי בדרום, במשך כשלושה חודשים, מה שאפשר התארגנות צבאית במדינה הצעירה, והגנה על ליבה של הארץ. "…ידענו שאם לא תעמוד כפר דרום והאויב יגיע ליד מרדכי, הרי תל אביב בסכנה… ורק ההיסטוריה תדע להעריך נכונה את תרומתה של כפר דרום למלחמת הקוממיות…" (משה נצר, מפקד הגדוד השני של הפלמ"ח). בהוראת הרמטכ"ל – פונו לוחמי כפר דרום בתמוז תש"ח 1948, כשלמחרת תקף הצבא המצרי את היישוב הריק. במשך 24 שעות, עד לכיבושו של המקום הריק.

לאחר מלחמת ששת הימים הוקמה היאחזות נח"ל בכפר דרום מתוך מגמה לחדש את היישוב היהודי במקום. לאחר מלחמת יום כיפור אוזרח המקום והיווה בסיס מעבר למתיישבי גוש קטיף.

בתש"ן (1989) עלה גרעין הקבע וייסד בכפר דרום ישוב קהילתי תורני.

במקום הוקם מכון התורה והארץ העוסק בהעמקת הידע ההלכתי והמדעי של המצוות התלויות בארץ ובהנחלתו לציבור הרחב. המכון יוצר שיתוף פעולה בין רבנים.