19 שנה למשאל מתפקדי הליכוד- יום שידורים מיוחד.

19 שנה למשאל מתפקדי הליכוד- יום שידורים מיוחד.

19 שנים אחרי: כנס מרכז קטיף חוזר למשאל מתפקדי הליכוד

המשנה ליועץ המשפטי לשעבר רז נזרי, פרופסור יובל אלבשן, דוקטור גדי טאוב, העיתונאי אורי לוי, דוד חטואל ועוד, ישתתפו בכנס מרכז קטיף שיעסוק בהשלכות האירועים מאז על ימינו אנו

19 שנים חלפו מאז י"א באייר תשס"ד 2 במאי 2004 – היום בו התקיים משאל מתפקדי הליכוד בשאלה האם לפנות את היישובים היהודיים בגוש קטיף. נדמה כי בימים ההם בזמן הזה השאלות שהתעוררו אז, בוערות ורלוונטיות לא פחות גם בימים סוערים אלה.

ראש הממשלה דאז אריאל שרון היה בטוח בניצחונו. מנגד, תושבי גוש קטיף ומאות אלפים מתומכיהם הסתובבו במשך שבועות ארוכים בבתי המתפקדים במבצע אדיר של 'פנים אל פנים', בניסיון לשכנע אותם להצביע נגד הגזרה אשר נחתה על ראשיהם. כולם היו מתוחים לקראת ההכרעה הציבורית שראש הממשלה אריאל שרון התחייב לקבל.

ביום המשאל עצמו יצאו תושבות גוש קטיף, טלי חטואל ובנותיה, על מנת לעמוד באחת הקלפיות אשר באשקלון ולשכנע את המצביעים להצביע בעד גוש קטיף ונגד ההתנתקות. בציר הנסיעה מגוש קטיף אורב להן מחבל נתעב ורוצח אותה ואת 4 בנותיה בדם קר.

בערבו של היום התפרסמו תוצאות המשאל. 60 אחוזים ממתפקדי הליכוד בחרו לדחות את תוכניתו של ראש הממשלה ויו"ר המפלגה אריאל שרון. כותרות העיתונים למחרת הכריזו – "תבוסה". התחושה הייתה כי בשם הדמוקרטיה ועל פי הבטחתו, ראש הממשלה יקיים את אשר אמר והתוכנית לפינוי יישובי גוש קטיף תרד מן הפרק.

אך לא כך. למרות הבטחתו שרון ממשיך לשעוט קדימה. הוא אמנם מכריז במס שפתיים כי קיבל את הכרעת המתנגדים וגונז את התוכנית המקורית, אך במהרה עולה על הפק תוכנית חדשה. כזאת שקשה למצוא את ההבדלים בינה לבין זאת הישנה. שרון מתעלם מהתהליך הדמוקרטי אליו התחייב וממשיך בביצוע התכנית לפינוי היישובים היהודיים ברצועת עזה. לשם כך הוא אף מפטר שני שרים ממשלתו שהתכוונו להצביע נגד תוכניותיו.

מהלכיו של שרון אל מול תוצאות משאל מתפקדי הליכוד ולאורך כל ביצוע תוכנית ההתנתקות מובילים לקריסת האמון של אוכלוסייה גדולה מאוד במדינת ישראל אל מול השלטון הדמוקרטי. למאות אלפי האנשים שהתגייסו למאבק הייתה ציפייה ש"כלבי השמירה של הדמוקרטיה" ירימו את קולם שמערכת המשפט והתקשורת תביא לדיון ציבורי נוקב. אך אין קול ואין עונה. אריק שרון "אותרג".

19 שנה עברו מאז, אבל ההשלכות של המאבק על גוש קטיף והאמון במערכות המדינה משליכות כמובן גם על ימינו אנו. במרכז מורשת גוש קטיף מבקשים לחזור לימים ההם, מתוך רצון להתבונן קדימה לדרך בה החברה הישראלית יכולה לרפא את עצמה ולהחזיר לעצמה את האימון במערכות המייצבות ובונות את המדינה.

לצורך כך יזם המרכז יום מיוחד שישודר בערוץ 7 ביום שלישי י"א באייר תשפ"ג, 2 במאי 2022, בהובלת עיתונאית ישראל היום שירית כהן אביטן ובהשתתפות רז נזרי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר, פרופסור יובל אלבשן, ד"ר גדי טאוב, אבי ילאו ממובילי מחאת יוצאי העדה האתיופית, דפני ליף ממובילי מחאת האוהלים והעיתונאי אורי לוי ראש מחלקת החדשות בערוץ הראשון בתקופת ההתנתקות והרב קובי בורנשטיין ממרכז קטיף ומראשי מטה המאבק בגוש קטיף, בשיח על הדמוקרטיה הישראלית, איזוני הכוח בין הרשויות, התקשורת כשחקן מקבע נרטיב, גבולות המחאה והדרך לבנות חברה ומדינה איתנה יותר.