קרב הגבורה של כפר דרום במלחמת העצמאות

קרב הגבורה של כפר דרום במלחמת העצמאות

בכ"ח בשבט תש"ט(27 לפברואר 1949) פנה מפקד גדוד 2 של הפלמ"ח למח"ט חטיבת הנגב נחום שריג:
"כמפקד גדוד 2 פלמ"ח שהיה אחראי להגנת כפר דרום, הריני ממליץ על מתן אות הצטיינות גבוה ביותר למגינים, על הגנת הגבורה על כפר דרום…אין אפשרות ולא זכות לציין בודדים במלחמת גבורה זו. ממא"ז המשק, ממפקדי עמדות ומטוראים כאחד, בחורים ובחורות, מנופלים בקרב, מפצועים ובריאים ביחד, שוזרה מערכת ההגנה והגבורה , עד לפינוי." חתום: רב סרן משה נצר. המלצה זאת לא התבצעה אז בגלל עיכובים שונים, אולם בשנת ה70 למדינת ישראל התכנסנו להכיר טובה למתיישבים וללוחמים שמסרו נפשם למען תקומתה במערכה המיוחדת של כפר דרום, ובשרשרת הגבורה הנמשכת מאז דרך ההתיישבות בגוש קטיף ועד היום.
מהו סיפורה המיוחד של כפר דרום?
1. י"א הנקודות בנגב : במוצאי יום הכיפורים תש"ז עלו במבצע מיוחד אחד עשר נקודות בנגב, והם אלו שהכריעו שהגב יהיה בשטח מדינת ישראל . אחת מהן הייתה בפאתי דיר-אל-בלאח, בשטח שנקנה בכסף מלא כ20 שנה לפני כן ע"י טוביה מילר. גרעין "נתיבות" של בוגרי כפר הנוער הדתי בכפר חסידים , 27 בנים ו9 בנות בגיל17-19, קיבלו על עצמם את האתגר להקים קיבוץ דתי במקום. אחד מחבר הגרעין ביטא את רחשי ליבו במכתב: " שאיפתנו היא לישב ולהפריח את שממות הארץ אשר מאז גלו אבותינו נעזבה והפכה לשממה, יחד עם זה אנו שואפים לבנות את חיינו ברוח התורה והנביאים אותה הרוח אשר ליוותה וחזקה את עמנו במשך שנות נדודים סבל וייסורים". הקיבוץ הצעיר קיבל את השם התלמודי העתיק של המקום : כפר דרום.
2. קיבוץ כפר דרום: שטח היישוב המצומצם התקציב הזעום והקושי באספקת המים הקשו מאוד על פיתוח הקיבוץ הצעיר, אולם החברים הצעירים עשו מאמצים עילאיים לפתח את היישוב ולחזקו, ועמדו בכבוד בכל המבחנים הקשים שעמדו בדרכם.
3. מלחמת העצמאות :
א. מכ"ט בנובמבר המצב הביטחוני הורע, והחלו התקפות על דרכי התחבורה. חברי כפר דרום ביצרו את הישוב ככל יכולתם, והצליחו להדוף את כל ההתקפות של הכנופיות הערביות על היישוב.
ב. הצבא המצרי התכונן לפלוש דרך כביש החוף בואכה תל אביב. כפר דרום היה הישוב הראשון שעמד בדרכו, והוא הותקף כארבעה ימים לפני קום במחשבה שכיבושו יערך שעות אחדות בלבד.
במשך כחמישה ימים רצופים הותקפה הנקודה הזעירה: לאחר ריכוך כבד של הפגזות צפופות, החלו הסתערויות של משוריינים, טנקים תותחי שדה ואלפי רגלים. למרות הפגיעות הישירות הרבות בישוב והנפגעים הרבים כבר ביום הראשון, המשיכו חברי כפר דרום בלחימתם ובלמו את ההתקפה המצרית. לוחמי כפר דרום ניהלו במקום מערכת גבורה מופתית, בעיכוב הצבא המצרי ומניעת כניסתו אל ליבה של מדינת ישראל הצעירה, וזאת עם אמצעי לחימה דלים ביותר, מעט מאוד אוכל ומים, ולמרות שספגו אבדות בנפש. לאחר שהמצרים נכשלו בכיבוש כפר דרום, הם כיתרו את הישוב והמשיכו צפונה, ניסיונות צהל להעביר תגבורת ואספקה לנקודה הנצורה בדרך היבשה ובדרך האוויר לא צלחו אך למרות זאת קומץ המגינים החזיק מעמד אל מול כל הצבא המצרי במערכת גבורה עילאית במשך כשלושה חודשים.

ג. פקודת הפינוי בב' תמוז תש"ח: למרות המצב הקשה בישוב, רוחם של הלוחמים הייתה איתנה ונחושה להחזיק במקום, ולכן הם כה הופתעו כאשר קבלו את הפקודה לפנות את כפר דרום באישון לילה. כך תיאר מפקד כפר דרום את הרגשתו ביציאה מכפר דרום: "נעלתי אחרון את השער וליבי דווה עלי מאד. הנחנו במקום תשעה קברים. אחד נהרג בדרך והוכרז נעדר. כשישים נפצעו. יצאנו בתקווה, כי יבוא יום ועוד יתנוסס בזה המקום משק עברי לתפארת, ובנים יספרו על עמידת אבותיהם במבחן ונכדים ישאבו עוז ועצמה ליצירתם בימי שלום." (מפקד כפר דרום , אברהם דימנט.)